zondag 6 maart 2016

Tien en Lau in Amsterdam (5-3-2016)


Paar weken geleden kreeg ik een mailtje of ik interesse had om het programma ''Beste Kijkers'' bij te wonen. Leek me wel geinig ff snel heen en weer gemaild met Tineke en snel was er een datum geprikt.

De tv studio ligt 100 meter verwijderd van Artis, in Amsterdam dus en als je dan daar toch moet zijn dan maak je er maak een leuke dag uit van.

Om 13uur had ik afgesproken bij Tineke en Nourie thuis. Nog ff gezellig wat gekletst daarna hop in de auto naar het station in Gorinchem waar Nourie ons afzette. Dan wachtte op de trein. Saai en ongezellige locatie....wil je nog niet dood gevonden worden....Al snel kwam de trein: pluspunt: Wifi en knappe conductrice, minpunt geen uitstappen in Geldermalsen. Vanaf Geldermalsen vier haltes later in Utrecht. Op het station in Utrecht werden we gewaarschuwd: ''Beste mensen, let u op uw spullen er zijn zakkenrollers op dit station'' allemaal leuk hoor zo'n waarschuwing maar als je zo goed weet dat er zakkenrollers zijn....pak ze dan op. Maar goed op zoek naar de trein naar Den Helder die ook stopt in Amsterdam CS .....voor dit alles mijn complimenten naar Tineke die dit allemaal zo goed uitgezocht en geregeld heeft. In de trein naar Amsterdam CS kwamen we helaas ook nog langs de Amsterdam Arena. Meneer naast me die dacht dat we Ajax fan waren.....hahaha nee dankje. Hij was geen fan maar vond wel leuk om te kijken zelf was hij NEC supporter.

Tijd om de trein uit te stappen en de uitgang te zoeken op naar de grote stad Amsterdam. Ik dacht de weg naar buiten te weten, die wist ik ik ook, met een omweg. Eerste doel: Madame Tussaud 20 minuten lopen, eerste stop bij een heerlijke etenszaak waar we een zeer grote lekkere panini op hadden, ik met grote stukken kip en Tineke met Champignons en worst. Ze liet me elke lachen als ik net wat in me mond had. Niet veel later kwamen we voorbij een gebouw, lijkt me sterk dat dat de wallen waren anders was dat wel heel klein, stond 1 naakte vrouw achter de ramen, in de ogen te poeren en veel zin had ze niet denk ik keek niet heel gelukkig.
Niet veel later kwamen we bij Madame Tussaud, een mooie gebouw op de Dam, tegenover ligt Koninklijk Paleis op de Dam. Wat op de Dam ook te zien was: Duiven ''Alle duiven op de Dam....'' nou ja je kent het liedje vast wel.

Kleine rij voor de ingang bij Madame Tussaud voor mensen met een kaartje, we liepen eerst voorbij Adele, en toen liep een van de medewerksters met ons de lift in, leuk vrouwke: lang, gedeeltelijk blond haar en de pony was soort blauw, maar goed daar kwamen we niet voor. Uit de lift gestapt kwamen we in een wereld vol bekendheden van film, tv, radio, sport, kunst, royalty, dood of levend. Heel veel mensen stonden er, en je kon er ook heel veel doen. Selfie maken met Afrojack, dat werd later dan geprojecteerd op een festivalachtergrond of bij zijn privejet, voetballen, tennissen, sit ups, drummen, dansen met Charlie Chaplin, je kon zelf wassebeeld handen laten maken. Justin Bieber is nog in de maak en komt binnenkort ook naar Amsterdam. Enige minpunt van  Madame Tussaud waren de toiletten....niet heel fris.

Na een dik uur waren we weer buiten, hadden nog ruim twee uur voor we bij de Studio's moesten zijn. Na kort overleg, das wel fijn bij ons hebben nooit lang nodig. besloten we naar het Anne Frank huis te lopen. Wat onderweg daarheen en sowieso de rest van Amsterdam veel opviel was de enorme sterke wietlucht...niet vies wel opvallend aanwezig. Eenmaal aangekomen bij Anne Frank huis hadden we al snel besloten niet te informeren naar de entree prijs, wat een rij, de Baron bij de efteling is er niks bij. Stonden er wel even bij stil. Gebouw zag er van buiten mooi en groot uit is. Zoals je het zag kon je haast niet indenken dat er zoveel jaren geleden zoveel ellende plaats vond....

Wat we ook nog wilde doen was naar de welbekende Rood-Witte letters IAMsterdam, moesten we twee dingen weten: 1 waar is het en hoe komen we er. Het was op het Museumplein en gezien de regen op dat moment besloten we de bus te pakken.

Onderweg naar de bus kwamen we nog voorbij een hele bijzondere plek, een homomonument. Er lagen ook kaarsjes en tulpen bij. Ik kan alleen maar zeggen dat ik vind dat iedereen met welk geloof, afkomst, geaardheid, enzovoort gewoon zou moeten kunnen zijn wie hij/zij is zonder bang te zijn voor de gevolgen van  wat andere mensen in de buurt/wereld over hen denkt. Om even bij dit monument te blijven, of je nu homo, hetero of lesbisch bent, enige wat anders is, is het soort geslacht waar je misschien op valt maar vreemd of gek is dat natuurlijk nooit, laten we dat dan ook zeker niet vinden.

We waren dus onderweg naar de bus richting Museumplein, eenmaal daar was wel lekker droog en naast Tineke kwam nog een knap vrouwke zitten, verder viel het wel tegen met de knappe mensen in Amsterdam. Al vrij snel waren we er, klein stukje lopen en veel foto's gemaakt, wat rond gekeken, thuisfront geappt, we keken op de klok en dachten moeten nu toch wel plan maken om richting te Studio's te gaan, we gingen een stukje lopen en ondertussen genoten we van alles en dachten we na wat het beste was: lopen, bus tram metro.....qua tijd zou het niet veel uitmaken, maar welke lijn moesten we hebben waar stoppen ze (hoop gedoe), taxi zagen we niet als we iets wouden informeren, dan maar lopen dan zie je tenslotte ook het meeste. vlak voor we besloten te lopen kwamen we de duurste shop straat van Amsterdam: PC hooftstraat.
Niet geschikt voor mijn portemonnee wel kicken om er te zijn, vooral omdat je weet dat veel BN-ers er komen. Ik wist door het programma van Dries Roelvink dat hij daar woonde, ik denk zijn woning herkent te hebben maar geen naambordje en bij google word ik ook niet veel wijzer. Konden niet veel langer blijven dus nu echt doorlopen, Tien had d'r TomTom aangezet.....GE-WEL-DIG, anders was verdwalen daar zeker een makkie! Onderweg kwamen we nog een saai zwembad tegen met daarbij het bordje zwemmen is geen kunst....., verder nog vele leuke grappige huisjes, ontiegelijk veel fietsen die allemaal op slot stonden, verstandig in zo'n stad.
We liepen ook over een prachtig romantisch bruggetje kreeg daar echt zo'n ''All you need is Love'' gevoel. Weer een straat verder, stopt Tineke voor een restaurant om een foto te maken, dat was op zich niet bijzonder dat deden we heel de dag, daarna zei ik kom we zijn er bijna.....bleek dat we bij dat restaurant naar binnen moesten, was er van overtuigd dat de studio's bij Artis lagen. Tja iemand van ons twee moet de handigste zijn hé ;-).

Binnen in het restaurant ons aangemeld, we moesten nog even wachten, was echt een chique bedoeling zou ik zelf niet gauw uitkiezen om uit eten te gaan. Na 10 minuten zagen we veel mensen op staan en lopen dus we liepen maar mee, jassen ophangen daarna kregen we onze plek toegewezen....veel slechtere plekken hadden we niet kunnen krijgen, achterste rij, super krap, ik achter een reus van een vrouw reus zowel in de breedte als in lengte, en bij Tineke voor haar een man ook reusachtig in alle opzichten, dat was niet goed bekeken. Maar goed de show was erg leuk, voor wie het programma niet kent: Presentator Ruben Nicolai, met zijn twee teamcaptains Beau van Erven Dorens en Jeroen van Koningsbrugge, beide captains hebben een BN-er te gast, Jeroen had Luuk Ikink te gast (bekend van EditieNL) en Beau had Roue Verveer (Cabaratier) ze bekijken en bespreken tv fragmenten van de afgelopen week in quiz vorm. Over wat wij daar hebben gezien ga ik verder niet veel verklappen dan kan ik nu alleen maar zeggen, morgenavond lekker kijken: Maandagavond 20:38 uur RTL4 .

Na afloop, was het nog eventjes wachten en toen werden we voor de deur opgehaald door Nourie en Yvonne. Onderweg heerlijk meegezongen met Andre Hazes, wat gegeten bij de MAC en veel gelachen.
Ik kan echt terug kijken op een super leuke dag. Ik heb enorm genoten.....Beter gezegd Wij hebben enorm genoten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten