zaterdag 17 mei 2014

Speciaal onderwijs

Terwijl ik dit schrijf zit ik te kijken  naar ''rapport voor mijn ouders'' wat elke zondagavond komt om 20.20u bij de KRO uitgezonden en gepresenteerd door Rob Kamphues.

Deze aflevering ging over een klas van de school '' het kompas'' in Hoofddorp http://www.sbohetkompas.nl/ . Die school is een school voor leerlingen met een leer en/of ontwikkelingsachterstand . Ook wel speciaal onderwijs genoemd. Zo'n school zit natuurlijk niet alleen in Hoofddorp, maar gelukkig zijn er vele  van deze scholen door Nederland.
Sommige kinderen vinden zichzelf dom omdat ze iets niet kunnen of omdat ze niet op een ''normale'' school zitten, vaak is dat ook omdat dat door andere mensen in hun omgeving word gezegd . Dat is zo ontzettend jammer , je bent niet dom , je hebt gewoon wat extra begeleiding bij bepaalde dingen nodig .....so what. In andere dingen blinken ze gewoon uit .

Voordelen van speciaal onderwijs zijn :
-kleinere klassen en dus meer begeleiding
-Indien nodig individuele begeleiding
-Logopedie
-Fysiotherapie
en nog veel meer , het verschilt natuurlijk ook per school .

Wat je in de uitzending ook zag was , dat de kinderen door middel van emotiekaarten moesten laten zien hoe ze zich voelden en daarbij dan uitleggen waarom ze dat gevoel hadden , hele goede manier om te laten zien aan kinderen hoe belangrijk het is om je emoties te tonen.
De emotiekaarten zijn ook een onderdeel van de PAD methode (programma alternatieve denkstrategieĆ«n) daarin leer je ook op een goede manier omgaan met geven  en ontvangen van complimenten, omgaan met boosheid .

Wat ik vooral met dit artikel wil duidelijk maken is dat de kinderen op dit soort scholen zitten helemaal niet dom zijn , ze krijgen alleen op een andere voor hen betere manier les en de juiste begeleiding . Ik kan alleen maar zeggen dat ik zulke scholen top vind en die kunnen er niet genoeg zijn  . Deze info heb ik uiteraard niet alleen door het kijken naar het programma , maar ook omdat ik aantal jaren zelf op zo'n soort school heb gezeten en dat was  de Openluchtschool in Breda http://www.olsbreda.nl/ een school waar ik vele jaren met veel plezier op heb gezeten , en nog met veel plezier aan terug mag denken .





Geen opmerkingen:

Een reactie posten